"Door nieuwe dingen te ontwikkelen veranderen we niet alleen de omgeving, maar ook onszelf"
Alma Krug van conceptontwikkelaar Revolve Concepts spreekt energiek en met bevlogenheid als het gaat over Knoest, het eerste echte houtbouwproject van Janssen de Jong Projectontwikkeling, Revolve en Van Zanten Bouw. In Pijnacker verrijzen 29 volledig houten appartementen waarbij is ingezet op duurzaamheid en circulariteit. Nu het project op gang is, alle woningen snel waren verkocht én de reacties unaniem positief zijn, kijkt Alma verder: "We hebben laten zien dat als je bereid bent om anders te denken, er veel meer mogelijk is met duurzame en circulaire bouw."
Die duurzame ambitie is belangrijk voor Revolve en Janssen de Jong Projectontwikkeling, zegt Alma. "Wij pakken de duurzame regie als er zich een kans voordoet. Zo is Knoest ontstaan. Er was nog een kavel vrij op een grondpositie van Janssen de Jong Projectontwikkeling in Pijnacker en we zijn aan de slag gegaan. Een aantal belangrijke punten viel daarbij samen: buiten de gebaande paden zoeken naar oplossingen voor toekomstgerichte bouw én het idee van houtbouw verder ontwikkelen. Dat laatste is een goed acquisitiemiddel. Inzet van en kennis over duurzaamheid en circulariteit is nu eenmaal van belang voor de beeldvorming in de markt. Bij tenders komen we nu goed voor de dag omdat wij Knoest als referentie kunnen gebruiken."
Anders durven denken is de sleutel
Maar vooral gaat het over mensen en hoe zij Knoest ervaren, vindt Alma. "Bewoners worden er blij van. En je ziet ook dat bouwers en ontwikkelaars trots zijn op wat we met elkaar bereiken. Dat voelt goed. Je ziet het op meer gebieden gebeuren: overal waar men bereid is om anders te denken, om de mindset van het publiek te veranderen, daar worden prachtige resultaten geboekt. Kijk bijvoorbeeld naar de website Vinted, waar tweedehands kleding wordt verkocht. Dat is enorm in ontwikkeling. De mensen zijn om, ze zien dat het kan en dat het werkt."
Het gaat niet altijd makkelijk, erkent Alma, maar met de juiste inzet en een beetje hulp lukt het vaak wel. "Innoveren en daarmee bijdragen aan een betere wereld, gaat nooit vanzelf. Je moet er veel energie in stoppen en flink sleuren, maar dat is het echt waard. Daarom hebben we bij de verkoopstart van Knoest de houtbouwgoeroe Pablo van der Lugt uitgenodigd. Hij is een internationaal expert en bevlogen ambassadeur van grootschalige houtbouw en biobased, circulair bouwen. We waren in de veronderstelling dat toekomstige bewoners het vast spannend zouden vinden om in hout te gaan wonen. Van der Lugt wakkerde de voordelen aan bij de geïnteresseerden om dat juíst te doen. Zijn enthousiasme voor houtbouw trok veel kopers over de streep."
Anders kijken naar materialen
Maar Knoest staat voor meer dan alleen houtbouw, benadrukt Alma. Het gaat ook om materiaalkeuze en het milieu-aspect. "Denk bijvoorbeeld aan een kortere bouwtijd met minder uitstoot en dat het Paris-proof is. We laten zien dat het mogelijk is om appartementen te bouwen met een MPG-waarde (Milieu Prestatie Gebouw) van minder dan 0,5, waar de wettelijke grens ligt op 0,8. Ons doel is altijd minimaal 25 procent beter te presteren dan de norm en in dit geval wilden we het liefst nog verder gaan. Dat dwingt je anders te kijken naar de gebruikte materialen. Hout is een droge verbinding, losmaakbaar en scoort daarmee hoger op het gebied van circulariteit dan beton. Anders gezegd: je kunt een houten huis weer uit elkaar halen en die producten hergebruiken. Verder zijn er bijvoorbeeld restpartijen tegels gebruikt bij de entree, om verspilling te voorkomen. Op de balkons worden hergebruikte tegels geplaatst. Materialen en grondstoffen krijgen zo een tweede leven."
Openstaan voor verandering versnelt alles
Knoest is voor een toekomstgerichte ambitie- & (concept)ontwikkelaar als Revolve en Janssen de Jong Projectontwikkeling een voorbeeld van waar het toekomstgerichte bouwen naartoe gaat. Volgens Alma moet je openstaan voor verandering, niet vasthouden aan gewoontes, 'omdat we het altijd zo hebben gedaan'. "Als we onze woonbuurten willen veranderen, moeten we ook onszelf veranderen. Pas dan krijg je dingen voor elkaar. En het werkt, als je kijkt naar Knoest. Van tevoren vroegen we de belangstellenden waarom ze interesse hadden in dit project. Daaruit bleek dat 53% het duurzaamheidsaspect belangrijk vond. Dat zie je ook bij de interesse van betrokken partners, van kopers en de positieve reacties op de socials. We willen optreden als veranderaar met ambitie, die duurzame en circulaire referenties voor de toekomst wil maken, zoals Knoest."