Merwede casus tijdens Nationaal MaaS-congres in Rotterdam
‘Mobility as a Service’ als voorwaarde voor binnenstedelijke gebiedsontwikkeling
Dinsdag 12 februari jl. vond in Rotterdam het Nationaal MaaS (Mobility as a Service)-congres over deelmobiliteit plaats. Samen met Sebastiaan van der Hijden (gemeente Utrecht) en Christiaan Kwantes (Goudappel Coffeng) leidde Martijn Stemerdink (Janssen de Jong Projectontwikkeling) een sessie rondom mobiliteitshubs met als case de binnenstedelijke gebiedsontwikkeling Merwedekanaalzone in Utrecht. Dit gebied gaat de komende jaren dienst doen als een grensverleggende living lab voor innovatieve mobiliteit met healthy urban living en zero-emission als vertrekpunt.
In Merwede liggen hoge ambities op het gebied van duurzaamheid, openbare ruimtes en mobiliteit. Er is veel aandacht voor hoogwaardige parkeeroplossingen en nieuwe vormen van mobiliteit. De focus ligt daarbij op voetgangers en fietsers en op het gedachtegoed achter het concept ‘Mobility as a Service’ (MaaS). Dit laatste uit zich in de bouw van mobiliteitshubs en een verschuiving van autobezit naar het gebruik van talloze mobiliteitsdiensten, zoals openbaar vervoer, deelauto’s, of deelfietsen en andere (nieuwe) mobiliteitsvormen.
Christiaan Kwantes gaf een overzicht van ontwikkelingen in binnen- en buitenland, waarna er werd ingezoomd op de gebiedsontwikkeling Merwedekanaalzone in Utrecht. Aan de hand van stellingen werden dilemma’s die samenhangen met de ontwikkeling van hubs onder de loep genomen, vanuit het perspectief van de ontwikkelaar en gemeente. Vervolgens werd de mening en het advies gevraagd van de aanwezigen in de zaal.
De vraagstelling of parkeren bovengronds of ondergronds opgelost zou moeten worden, werd door de zaal vaak met een groot deel van de parkeerplaatsen bovengronds beantwoord. Dit vanwege de toekomstige flexibiliteit bij het verder verlagen van de parkeernorm (nu 0,3 per woning). Dit zit nu niet zo in de plannen en geeft stof tot nadenken.
Martijn Stemerdink: "Het is mooi om te zien gedurende de dag dat MaaS wordt omarmd door eigenlijk iedereen, maar opvallend dat juist de implementatie op grote schaal toch nog niet veel voor komt. Het bewustzijn van de noodzaak bij zowel overheid als marktpartijen is er zeker en met veel enthousiasme wordt dan ook op meerdere plekken gewerkt aan de eerste grootschalige pilotprojecten.”
Over Merwedekanaalzonde
Tussen het Merwedekanaal en Park Transwijk verrijst de komende jaren de gezonde, inspirerende en levendige stadswijk Merwede. Een aantal private eigenaren (waaronder Janssen de Jong Projectontwikkeling) en de gemeente hebben de handen ineengeslagen en vormen samen het eigenarencollectief Merwede. Een collectief met een gezamenlijke visie om in dit gebied nieuw stedelijk leven te creëren. Merwede (voorheen deelgebied 5) is een 24 hectare groot gebied en onderdeel van de Merwedekanaalzone, waar de komende jaren tussen de 6.000 en 10.000 woningen verrijzen. De gunstige locatie in relatie tot het nieuwe centrum van Utrecht maakt van Merwede een ideale proeftuin voor innovatieve mobiliteitsconcepten. Kijk voor meer informatie over Merwede living lab voor mobiliteit opwww.merwede.nl
Bron afbeelding Mobiliteit HUB, Goudappel.