Onderdompelen in innovatie met Alma Krug
Met de start van het JAJO INNOVATIE LAB is vorige week de aftrap gegeven voor de eerste innovatiecyclus. Twee keer per jaar doorloopt Janssen de Jong Projectontwikkeling, samen met zusterbedrijven Janssen de Jong OnderhoudPlus en Janssen de Jong Bouw, een innovatiecyclus rondom een gericht innovatiethema. In deze kersverse innovatiebeweging borrelen de eerste ideeën al op. In deze rubriek gaan we het gesprek aan met collega’s die de innovatieduik hebben gewaagd. In deze editie: Alma Krug, senior manager Special Projects.
Waarom dompel jij je onder in het innovatiethema?
“Veranderingen qua techniek en technologie hebben er de afgelopen jaren echt voor gezorgd dat ons leven is veranderd. Gebruikersgemak staat hierbij voorop. Vergeleken met de verandering in consumentenproducten is de bouw eigenlijk nog redelijk traditioneel. Woningen uit de jaren ‘30 zijn nog steeds immens populair, daar weet ik zelf alles van. Met de basis van deze woningen is ook absoluut niets mis. Toch ben ik ervan overtuigd dat als we klaar willen zijn voor de toekomst, we nog meer rekening moeten houden met aspecten als duurzaam materiaalgebruik (hout), comfort en een groene omgeving die bijdragen aan de levensduur van de aarde, van de woning en aan een hogere levensverwachting van de bewoners. Hoe gaaf zou het zijn als wij daar daadwerkelijk impact op kunnen maken en een positieve bijdrage aan kunnen leveren?”
Voor welke innovatieve ontwikkeling spring jij in het diepe?
“Het afgelopen jaar is meer dan duidelijk geworden welke woonwensen echt belangrijk zijn voor mensen. Door de Corona epidemie werden we eigenlijk gedwongen om hier nog bewuster van te worden. Gezond zijn en gezond blijven stond opeens bovenaan ieder zijn of haar lijstje.
Techniek en technologie maakt veel mogelijk op dit vlak. Een slimme woning ontwikkelen die automatisch op een optimaal klimaat inspeelt zou tof zijn. Echter gaat het veel verder.
De zachte kanten op het gebied van woongeluk spelen net zo’n belangrijke rol, of misschien nog wel meer zelfs. Slim ontwerpen, anders omgaan met ruimtes (want toename in thuiswerken), sfeer, materiaalgebruik, comfort en beleving. Veel groen. Allemaal aspecten die voor balans in hoofd en lijf zorgen en uiteindelijk voor blije bewoners zorgt.
En als de trend van meer thuiswerken blijft, dan is het wel zo prettig dat je op je werkplek, waar die ook is, optimaal presteert qua concentratie.
Voor mij dus het persoonlijke doel om ervoor te zorgen dat we niet alleen creatieve oplossingen bedenken, maar dat we dit ook in de praktijk gaan brengen. Hiervoor tuigen we verschillende samenwerkingen op met partners.”
Wanneer is jouw persoonlijke innovatiedoel bereikt?
“Innovatie lijkt vaak een creatief proces met alleen maar out-of-the box denken en leuke ideeën verzamelen. Echter is een duidelijke stip op de horizon, focus houden en structuur aanbrengen essentieel om echt succes te boeken. Door kleine stapjes te maken op het gebied van innovatie, bereik je vaak sneller je doel. En collega’s, partners en klanten enthousiasmeren zorgt ervoor dat er beweging ontstaat. Met elkaar doelen behalen en successen vieren is daarom voor mij essentieel. Innoveren moet tenslotte ook leuk zijn!”